اصلاح دستورالعمل غربالگری رتینوپاتی دیابتی

 19 ژانویه 2015- کمیته ی غربالگری ملی بریتانیا (NSC) در دستورالعمل غربالگری رتینوپاتی دیابتی خود، تجدید نظر نمود. این سازمان در دستورالعمل جدید، غربالگری رتینوپاتی دیابتی را برای افراد دیابتی که در معرض خطر پائینی برای نابینایی هستند، به هر دو سال یکبار تغییر داده است. برای افراد  در معرض خطر زیاد نابینایی دستورالعمل غربالگری تغییری نکرده است و بصورت سالانه انجام می شود.

 در بیانیه ی شورای NSCگفته شد پس از بررسی دقیق شواهد، این کمیته فاصله ی بین آزمایش  غربالگری را از یک سال به دو سال برای افراد مبتلا به دیابت که درمعرض خطر کمی برای نابینایی هستند، تغییر داد، مطالعات اخیر نشان داده است غربالگری رتینوپاتی برای افراد مبتلا به دیابت که در معرض  خطر کمی  برای از دست دادن  بینایی هستند، هر دو سال یکبار کافی است.

 در این دستورالعمل جدید آمده است: پس از دو معاینه ی پی در پی چشم،  افراد دیابتی در دو دسته ی در معرض خطر زیاد نابینایی و گروه خطر کم  نابینایی طبقه بندی  می شوند.

 در یک مطالعه ی مشاهداتی گسترده مشخص گردید که برای گروه درمعرض خطر کم، انجام آزمایشات  بررسی شبکیه هر دو سال یکبار ایمن و کافی است. کاهش غربالگری  این گروه از بیماران نه تنها به آزاد سازی ظرفیت بیمارستانها و کلینیک ها کمک می کند بلکه از ناراحتی  این گروه  از بیماران برای شرکت  در این آزمایشات بطور سالیانه  می کاهد. در این دستورالعمل تاکید شده است که دستورالعمل غربالگری برای افراد دیابتی در معرض خطر بالای نابینایی تغییری نکرده است و همچنان  بصورت سالانه انجام می شود.

 توصیه  های غربالگری گلوکوم یا آب سیاه

 گلوکوم یا آب سیاه یکی از بیماریهای چشمی است که ممکن است منجر به از دست دادن بینایی شود. گلوکوم به علت تجمع مایع در کره ی چشم رخ می دهد. این مایع مسئول تغذیه و سالم نگه داشتن چشم است. این مایع پس از ترشح و گردش در داخل کره ی چشم، از طریق مجرای خارج کننده  که در قسمت  جلوی چشم قرار دارند، تخلیه می شود. در افراد مبتلا به گلوکوم، محل زه کشی درچشم مسدود می شود و مایع داخل چشم نمی تواند از چشم خارج شود، بنابراین مایع در چشم تجمع یافته و باعث افزایش فشار چشم می شود. افزایش فشار چشم باعث تخریب سلولهای عصبی در چشم و منجر به از دست دادن بینایی می شود. در ابتدا ممکن است تصاویر نقاطی در میدان دید محیطی دچار اختلال شود اما چنانچه این بیماری درمان نشود دید مرکزی نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. از دست دادن بینایی ناشی از گلوکوم  دائمی  خواهد بود. این عارضه  نیز می تواند یکی از عوارض دیابت باشد که در کنار رتینوپاتی دیابتی  رخ می دهد.

 سازمان NSCانجام غربالگری گلوکوم را برای افراد دیابتی توصیه نمی کند زیرا هیچ آزمایشی که بتواند با دقت احتمال  بروز آب سیاه  را در افراد مشخص نماید، وجود ندارد.

بسیاری از افراد به گلوکوم زود هنگام مبتلا می شوند در حالیکه هرگز در طول عمر خود از اختلال بینایی رنج نبرده اند. از آنجائیکه تاکنون اثر بخشی برنامه های غربالگری برای آب سیاه مورد بررسی قرار نگرفته اند، شواهد با کیفیتی دال بر موثر بودن درمانها  نسبت به عدم  درمان وجود ندارد. بنابراین  شواهد کافی که نشاندهنده ی تأثیر برنامه ی غربالگری بر کاهش بار این بیماری در جمعیت انگلستان باشد، وجود ندارد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jan/uk-national-screening-committee-revises-guidelines-on-diabetic-retinopathy-screening-98666655.html